Belalang Ganjil Berwarna Pink.

Daniel Tate, budak lelaki English berusia 11 tahun sedang mencari belalang di dalam belukar bersama datuknya. Pencarian mereka di Seaton Marshes Local Nature Centre itu berakhir dengan pe nemuan yang me nakjubkan.

Pada mulanya Tate menyangka benda berwarna pink (merah jambu) yang dilihatnya sekuntum bunga, tetapi bila benda tersebut mula melompat, barulah Tate sedar ianya merupakan seekor belalang.

Sememangnya pasti ia adalah seekor belalang betina berwarna pink! Saintis masih belum dapat mengenalpasti kenapa mutasi ini boleh terjadi. Belalang yang mempunyai warna berlainan dari kebiasaan, termasuk pink sangat jarang ditemui. Walau bagaimanapun, selain belalang, masih ada lagi serangga-serangga lain dijumpai mempunyai warna pink, iaitu:


Mentadak


Pepatung


Kupu-kupu Hummingbirds


Kupu-kupu Raspberry Wave


Belalang Rusa

Ramai manusia tidak menyukai serangga. Sebenarnya serangga memberi sumbangan besar kepada manusia dan planet bumi ini. Mentadak contohnya, memakan kutu, nyamuk, lalat, kumbang dan hama. Sedikit nyamuk dan kutu di kawasan rumah kita bermakna sedikit semburan racun merbahaya diperlukan. Malah, peladang-peladang organik menggunakan serangga seperti mentadak sebagai kawalan biologi bagi menggantikan racun serangga.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Real Time Web Analytics