Gua Terbesar Dunia Ditemui.

Gua adalah tempat menakutkan, penuh dengan kelawar, lubang tak berdasar, dan misteri alam lain. Di Vietnam, beberapa peneroka berani telah menemui dan memetakan gua terbesar di dunia.

Gua Son Doong mempunyai kelebaran 262 meter di sebahagian besar bahagiannya. Ia mempunyai sebatang sungai mengalir sepanjang 1.6 batu serta stalagmit setinggi 230 kaki. Sepanjang beberapa batu di dalamnya memiliki kelebaran 460 kaki.


Gua ini pertama kali dijumpai oleh seorang petani tempatan dan kemudian telah menunjukkannya kepada kumpulan ekspedisi British dan Vietnam pada bulan April, 2009. Pasukan ini telah mengukur ketinggian gua sehingga 46 kaki sebelum menemui halangan di puncaknya.

"Pasukan kedua yang cuba memasuki gua telah dihalang oleh banjir" kata Adam Spillane, salah seorang ahli ekspedisi British Cave Research Association yang turut menjelajah gua batu kapur tersebut. "Kami akan kembali tahun depan untuk memanjat dinding tersebut dan melakukan penjelajahan dengan lebih mendalam".


Pemegang rekod sebelum ini ialah Gua Rusa, terletak di Taman Negara Gunung Mulu, Sarawak dengan kelebaran 300 kaki, tetapi kedalamannya pendek sedikit dari Gua Son Doong. Bentuk mukabumi Vietnam juga dipenuhi gua-gua batu kapur serupa di Sarawak, memberi banyak kesukaran buat peneroka gua. Pasukan penyelidik mengamati gua menggunakan teknologi laser tepat untuk mengadar ukurannya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Real Time Web Analytics