Fakta Tentang Sotong Kurita.

  • Sotong kurita mempunyai lapan sesungut, dengan kepala dan mata yang besar. Dalam bahasa Greek, 'octopus'  bermaksud berkaki lapan.
  • Darahnya berwarna biru dan mempunyai tiga jantung. Dua jantung untuk mengepam darah dari insang dan satu lagi mengepam darah ke semua anggota badannya.
  • Ada lebih 100 spesies sotong kurita di seluruh dunia. Spesies bersaiz kecil tinggal di perairan torpika sementara  saiz besar ditemui di lautan dalam yang sejuk. Kurita raksasa Pasifik boleh membesar sehingga 23 kaki panjang.
Pacific Giant Octopus
  • Sotong kurita dalam kumpulan haiwan tidak bertulang belakang (invertebrata). Oleh itu, walaupun sudah dewasa mampu mengecilkan tubuhnya dan memasuki lubang sebesar wang syiling.
  • Jika berada di dalam bahaya sotong kurita akan menyemburkan ‘cecair’ berwarna hitam kepada pemangsanya bagi mengaburi pandangan. Cecair itu juga mengandungi sejenis bahan kimia yang melemahkan deria bau pemangsa.
  • Sotong kurita adalah pakar samaran (camouflage). Ia boleh menukar warna tubuhnya untuk disesuaikan dengan keadaan persekitaran. Lapan sesunggut akan dibiar terbuai-buai seolah-olah seperti rumpai laut bagi mengelirukan musuh.
Lagak seperti seekor monster laut, sotong kurita jenis octopus aculeatus berdiam diri di dasar  menyamar menyerupai rumpai laut. Ditemui di Terumbu Karang Besar, Australia.



2 ulasan:

manggosteen berkata...

ni la sotong yg ramal spain menang world cup ari tu..
hehe..

klANA berkata...

Manggosteen~yepss..kira adik beradik paul la tu..hihi ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Real Time Web Analytics